Sauny

Drukuj

W naszym obiekcie mamy trzy rodzaje saun : fińska (tzw. Sucha, szwedzka), InfraRed (kabina na podczerwień) oraz parowa (inaczej łaźnia rzymska, turecka)

Wszystkie trzy są saunami, ale każda z nich ma inny wpływ na Nas i Nasz organizm.

Przybliżymy Wam charakterystykę każdej sauny, kulturę saunowania oraz jak przygotować się do saunowania – czyli co zrobić aby wyciągnąć jak najwięcej korzyści z takiego zabiegu.

Sauna fińska jak i łaźnia rzymska to połączenie dwóch zabiegów, a mianowicie naprzemienne stosowanie ciepło- i zimno lecznictwa. Polega on na szybkim wygrzaniu całego ciała, a następnie nagłym schłodzeniu.

Wyjątkiem jest kabina InfraRed. Po seansie w niej bierzemy prysznic letnią wodą.

Sauna sucha

Jest konstrukcją wykonaną z odpowiedniego gatunku drewna, z elektrycznym piecem na którym są ułożone specjalne kamienie. Właśnie te rozgrzane kamienie polewamy wodą często z dodatkiem olejku eterycznego. Jest to jedna z metod aromaterapii. W naszej strefie saun gwarantujemy parę świetnych olejków.

W jej komorze panuje temperatura od 60°C do 110°C a wilgotność jest w zakresie 5%-30% czyli generalnie kąpiel odbywa się w suchym powietrzu.

Łaźnia parowa

Jest to pomieszczenie w którym wszystkie powierzchnie są pokryte mozaiką. Dodaje ona wnętrzu klimatu. Sauna ta w środku ma wbudowane siedzisko, wąż z wodą do obmywania go oraz generator pary. W tej saunie również jest możliwość skorzystania z zabiegu z aromaterapią.

Wilgotność w łaźni wynosi 100%, jednak temperatura utrzymywana jest w granicy od 40°C–50°C. Temperatura w niej nie jest, aż tak wysoka, jak w przypadku innych rodzajów saun. Dzięki temu korzystanie z niej przez osoby nieznoszące gorąca jest przyjemniejsze i nie powoduje duszności.

InfraRed

W kabinie IR ciało poddawane jest elektromagnetycznemu promieniowaniu podczerwonemu o długości fal od 700 do 15 000 nm. Jest ono dobroczynnym promieniowaniem elektromagnetycznym o wysokich właściwościach leczniczych, od lat z powodzeniem wykorzystywanym w fizykoterapii (np. w terapeutycznych lampach Sollux).

Stanowi ono 40% promieniowania słonecznego, można więc powiedzieć, że w kabinie Infrared korzystamy z dobroczynnego działania słońca – dającego ciepło i dobre samopoczucie psychofizyczne, bez udziału szkodliwych promieni UV.

Źródłem ciepła są lampy (zwane promiennikami) wytwarzające promieniowanie podczerwone podobne do słonecznego, pozbawionego jednak szkodliwych promieni UV.

Temperatura w saunie wynosi 45º-60º C, dzięki czemu nie obciąża serca i układu krążenia.

Aby osiągnąć pożądany efekt przebywa się w niej co najmniej 20 minut. Wskazane są wręcz dłuższe seanse.

Organizm w kabinach IR rozgrzewany jest od wewnątrz, promieniowanie podczerwone wnika w głąb ciała nawet do 4cm, pobudzając krążenie krwi, wywołując intensywne pocenie. Jednocześnie aż 80% energii zostaje przetworzona na ciepło wewnątrz ciała, zaledwie 20% ogrzewa przestrzeń kabiny, co wyjątkowo podnosi wydajność użytkowania.

Najczęściej ze saun korzystają zdrowi ludzie, jednak takimi zabiegami można leczyć wiele schorzeń.W przypadku osób korzystających z tego zabiegu w celu leczenia konkretnego schorzenia, najpierw konieczna jest opinia lekarza zezwalająca na kąpiel w saunie fińskiej, parowej czy InfraRed gdyż sama diagnoza nie stanowi wskazania bądź przeciwwskazania do jej stosowania.

Schorzenia, którym pomagają zabiegi w saunach:

Wskazania

Stosowanie sauny prowadzi do odnowy biologicznej organizmu człowieka i jest formą profilaktyki prozdrowotnej.

Dzięki lepszemu ukrwieniu i usunięciu toksyn, skóra staje się bardziej elastyczna, ujędrniona, widocznie poprawia się jej koloryt.

Po intensywnych wysiłkach spowodowanych treningiem fizycznym bądź pracą, pobyt w saunie nie tylko rozluźni nasze napięte mięśnie, ale także poprawi krążenie i dotleni organizm, przez co poczujemy się zrelaksowani.

Skurcz i rozkurcz naczyń krwionośnych (rozgrzanie i schłodzenie organizmu), jakiemu jesteśmy poddawani podczas zabiegu w saunie, zwiększa odporność naszego organizmu na nagłe zmiany temperatur oraz wzmacnia organizm przez poprawę krążenia.

Jest związane z poprawą wyglądu skóry, lecz należy o nim osobno wspomnieć, gdyż wydzielający się z nas pot oczyszcza pory organizmu wydalając z nich głębszy brud oraz wspomagając późniejsze oddychanie ciała.

Dzięki temu naniesione po kąpieli w saunie kremy czy balsamy, lepiej wchłaniają się w skórę. Istotna informacja, Nasz organizm pod wpływem wysokiej temperatury wytwarza endorfiny (hormony szczęścia). 

Kilka słów o kulturze saunowania w Tytan Gym&Fit:

  1. Przed wejściem do strefy saun bierzemy nago kąpiel pod prysznicem z użyciem środków myjących (mydło, płyn do mycia).
  2. W strefie posiadamy klapki i przynajmniej 2 ręczniki, jeden do wycierania się a drugi do podkładania pod ciało w saunie suchej oraz na leżakach. Jeśli nie chcemy odwijać się z ręcznika w saunie suchej, powinniśmy mieć drugi ręcznik do podłożenia pod stopy.
  3. Powinniśmy zachowywać się cicho aby swoją obecnością nie zakłócać wypoczynku innym saunowiczom. Chyba,że wszyscy uczestnicy zgadzają się na rozmowę.
  4. Do saun wchodzimy bez obuwia. Obuwie zostawiamy przed sauną w taki sposób i w takim miejscu, aby przy wyjściu zakładając je nie blokować wyjścia innym osobom.
  5. W saunach, w których są drewniane siedziska i oparcia , każda część ciała powinna powinna spoczywać na ręczniku.
  6. W łaźniach parowych należy skorzystać z węża z wodą w celu spłukania siedziska przed skorzystaniem jak i po skorzystaniu z łaźni.
  7. Nie polewamy kamieni na piecu wodą bez zgody współsaunujących. W łaźni nie polewamy czujnika temperatury zimną wodą.
  8. Nie zajmujemy leżaków ani miejsc w saunie poprzez zostawianie rozłożonych ręczników, ani w jakikolwiek inny sposób, jeśli opuszczamy to miejsce na dłużej niż chwilę.
  9. Tylko i wyłącznie w strefie saun i szatni przebywamy okryci ręcznikiem. W pozostałych częściach obiektu obowiązuje normalny ubiór.
  10. Ze szklanych opakowań korzystamy tylko w części recepcji.
  11. Przestrzegamy wszelkich zaleceń wynikających z regulaminu, ikon i piktogramów, tabliczek informacyjnych i poleceń obsługi. Polecenia obsługi są nadrzędne wobec innych uregulowań.
  12. Zachowujemy się tak, jakbyśmy chcieli żeby zachowywali się inni.
  13. Nie filmujemy ani nie fotografujemy innych saunujących bez ich wiedzy i zgody. Nie używamy telefonów komórkowych.
  14. Nie zachowujemy się w sposób mogący wywołać u innych saunowiczów skrępowanie, zażenowanie lub być odbierany jako zachowanie nieobyczajne.

Jak przygotować się do saunowania :

Z kąpieli saunowych zaleca się korzystać minimum raz w tygodniu przeznaczając na to minimum 1,5 godziny (optymalnie 2 godziny). Z sauny nie powinno się korzystać w pośpiechu.

Podczas korzystania z sauny powinniśmy przynajmniej 2 razy (optymalnie 3 razy) wykonać cykle składające się z 3 faz:

Przed wejściem do saunarium powinniśmy:

Podczas przebywania w pomieszczeniu sauny suchej powinniśmy:

Podczas przebywania w pomieszczeniu łaźni parowej powinniśmy:

Po wyjściu z pomieszczenia sauny/łaźni powinniśmy: